سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علت خرابی شیر برقی کولر گازی

شیر برقی کولر گازی چیست
شیر برقی قطعه ای است که در داخل کولر گازی های مجهز به هر دو سیستم سرمایش و گرمایش به کار می رود. این قطعه برای تغییر حالت کولر گازی از سرمایش به گرمایش و برعکس مورد استفاده قرار می گیرد
علت خرابی شیر برقی کولر گازی در این مقاله به طور کامل شرح داده شده

اجزای ساختمان شیر برقی کولر گازی
بدنه
ورودی سیال
خرووجی سیال
سیم پیچ
قاب سیم پیچ
اتصال سیم ها
میله فلزی
فنر
دریچه خروجی
عملکرد شیر برق کولر گازی به چه صورت است؟
یک شیر برقی در داخل سیستم سرمایش، گرمایش و تهویه مطبوع میزان جریان مایعات یا گازها را کنترل می کند. شیر برقی کولر گازی از اجزا و قطعات مختلفی تشکیل شده است از جمله بدنه، ورودی سیال، خروجی سیال، سیم پیچ، قاب سیم پیچ، سیم های هادی، فنر و دریچه خروجی. برای این که بتوانید قدرت شیر برقی را بالا ببرید لازم است که به طور مرتب فیلتر کولر گازی خود را تمیز کنید.
زمانی که فرمان تغییر حالت از سرمایش به گرمایش به کولر گازی داده می شود، شیر برقی مسیر حرکت مبرد را که از سمت کمپرسور به طرف یونیت خارجی است تغییر می دهد و آن را از کمپرسور به طرف یونیت داخلی هدایت می کند.
شیر برقی یک شیر چهار راهی است که یک بوبین دارد. زمانی که کولر گازی فرمان تولید گرما را صادر می کند، شیر برقی هوای گرمی که طی فرآیند سرمایش تولید شده بود و به طرف بیرون از کولر گازی هدایت می شد را به داخل می کشد و آن را به طرف یونیت داخلی هدایت می کند تا این هوای گرم به کمک فن ها به داخل دمیده شوند.
در حالت گرمایش کولر گازی به کمک شیر برقی جای کمپرسور و اواپراتور عوض می شود. در حقیقت نحوه تولید باد گرم به این صورت است که گاز مبرد در داخل کمپرسور گرم می شود و با عبور از شیر برقی مستقیماً به اواپراتور می رسد.
گرمای گاز مبردی که وارد کویل های اواپراتور شده است به هوای محیط انتقال داده می شود و این گرما به کمک فن اواپراتور به داخل اتاق دمیده می شود. اکنون مبردی که گرمای خود را از دست داده است مجدداً به طرف کمپرسور حرکت می کند و تا زمانی که به کمپرسور برسد گرمای محیط را جذب می کند و دوباره حرارت آن بالا می رود، سپس گاز مبرد که گرما دارد دوباره وارد اواپراتور می شود و چرخه به همین صورت ادامه پیدا می کند.
همان طور که گفته شد شیر برقی یک شیر چهار راهی است که لوله تکی آن به خروجی کمپرسور متصل می شود، در سمت دیگر لوله وسطی به ساکشن کمپرسور و دو لوله دیگر به کندانسور و اواپراتور متصل می شوند.
زمانی که کمپرسور روشن می شود شیر برقی هم باز می شود تا اتصال سیستم با لوله ها برقرار شود و سیستم تهویه مطبوع به طور عادی کار کند. زمانی که کمپرسور خاموش می شود شیر برقی هم به صورت خود کار مسیر عبور مایع را مسدود می کند تا دیگر مبرد وارد اواپراتور نشود.
در سیستم های سرمایش و گرمایش مرکزی نیز از شیر برقی استفاده می شود. می دانیم که شیر برقی دارای یک سیم پیچ و یک هسته مغناطیسی است. زمانی که سیستم شروع به کار می کند، سیم پیچ نیروی الکترومغناطیسی تولید می کند تا شیر برقی باز شود و مبرد کار خود را آغاز کند.
زمانی که هوا به دمای تنظیم شده رسید برق وارد شه به سیم پیچ قطع می شود و نیروی الکترومغناطیسی ناپدید می شود. پس از آن گردش مبرد هم متوقف می شود و شیر برقی به این صورت دمای محیط را تنظیم می کند.
علل خرابی شیر برقی کولرگازی
در اکثر مواقع، بالا رفتن بیش از حد دمای کندانسور باعث از بین رفتن بوش های پلاستیکی در شیر برقی شده و در عملکرد آن اختلال ایجاد میکنند. در اثر این اختلال ممکن است دستگاه قادر به تغییر حالت نبوده و نتواند سیستم را از سرمایش به گرمایش یا بالعکس تغییر بدهد. در برخی مواقع هم ممکن است که شیر برقی کاملا مسیر گاز را مسدود کرده و دستگاه را کلا غیر قابل استفاده نماید.
عوامل خرابی در شیر برقی کولر گازی:
1 – گیر کردن سازوکار شیر برقی به دلیل ناهم ترازی و روان کاری ناکافی میتواند مانع جابه جایی و انتقال سیال شود و در نتیجه شیر برقی خراب میشود.
2 – استفاده از ولتاژ نامناسب میتواند موجب کارنکردن و خرابی شود.
3 – قطعات شکسته مانند لولاها یا اهرم ها ممکن است باعث خرابی شیر برقی شود.
4 – اگر مقدار دلخواه سیال از شیر برقی نگذرد ممکن است به دلیل سایش اهرم بندی و سایش لولاها و باز نشدن کشوی شیر برقی به انداره لازم شود و باعث خراب شدنشیر برقی شود.
5 – تکرار زیاد قطع و وصل شیر برقی موجب داغ شدن آن سوختن سیم پیچ میشود.
6 – ممکن است عوامل خارجی علت کار نکردن شیر برقی باشد مانند کلید حدی خراب یا محرک برقی که مانع رسیدن جریان به شیر برقی باشد در نتیجه شیر برقی نتواند سازوکار شیر برقی را راه اندازی کند.
7 – اگر بست الکتریکی شکسته و یا سیم اتصال بریده باشد جریان الکتریکی به شیر برقی نمیرسد و باعث خرابی شیر میشود.
8 – نشت شیر برقی مانند شیرهای دستی و مکانیکی از عوامل گوناگون ناشی میشود از جمله جرم ، آشغال ، خراشیدگی نشیمن ، پارگی آب بندها ، کمبود یا نامناسب بودن روان کاری، گرما و رطوبت
9 – اگر درپوش درست در جای خود قرار نگیرد ممکن است درست عمل نکند.
تست شیر برقی کولر گازی چگونه انجام می شود؟
پیش از تعمیر شیر برقی کولر گازی یا تعویض این قطعه، باید آن را تست کرد. یکی از روش های کاربردی برای تست شیر برقی کولر گازی، توجه به فشار قرائت‌ شده توسط گیج در قسمت مکش کمپرسور کولر گازی است. اگر فشار در این بخش افزایش پیدا کرده و فشار قرائت ‌شده در قسمت دهش کمپرسور کاهش یابد اما آمپر دستگاه دچار کاهش شود، احتمالا شیر برقی دچار ایراد شده است.
همچنین امکان تست شیر برقی به صورت دستی هم وجود دارد. کاری که باید انجام دهید که این است که دستتان را روی لوله های چهارگانه بگذارید و وضعیت سیکل را از حالت تابستانی به حالت زمستانی تغییر دهید. باید هریک از این لوله‌ ها از حالت سرد به گرم و از حالت گرم به سرد تبدیل شوند. در غیر این صورت امکان خرابی شیر چهار طرفه وجود دارد و باید هرچه زودتر برای تعمیر شیر برقی کولر گازی خود اقدام کنید.

منبع:www.tehranservic.com